Om een CommV/VOF te starten moet je volgende zaken doen:

Opmaak van de nodige documenten voor de publicatie van de oprichting in het Belgisch Staatsblad + publicatie bij de griffie van de Ondernemingsrechtbank + registratie van de oprichtingsakte bij het registratiekantoor 
Je onderneming inschrijven in de Kruispuntbank van Ondernemingen (
Activatie van je ondernemingsnummer als btw-nummer, indien van toepassing 

Voordelen en nadelen

De voordelen van een CommV/Vof:

  • Om een CommV/Vof op te richten, heb je geen startkapitaal nodig. 
  • Voor de oprichting hoef je niet bij de notaris langs. 
  • De aandelen van een CommV/VOF zijn niet overdraagbaar, zodat je het familiale karakter van je onderneming kan beschermen. 
  • Je hebt minder verplichtingen om bepaalde stukken openbaar te maken. 
  • Als je stille vennoot bent, gaat je aansprakelijkheid niet verder dan voor het bedrag van je inbreng. 

De nadelen van een CommV/Vof:

  • Als beherende vennoot ben je persoonlijk onbeperkt en hoofdelijk aansprakelijk als je CommV/VOF schulden maakt. 
  • Als stille vennoot heb je geen zaken met het beheer van de onderneming. Wil je dat wel, dan word je beherende vennoot, met de bijhorende aansprakelijkheid. 
  • Zolang er overgedragen verlies is, mag een CommV/VOF geen winst uitkeren. 
  • Als je CommV/VOF failliet gaat, gaan de beherende vennoten mee failliet. 

Kostprijs:
Vanaf 500,00€ exclusief btw (21%)
In de prijs is inbegrepen: inschrijving Kbo, btw activatie en opmaak statuten
Publicatiekosten zijn niet inbegrepen
(tarieven)

Youtube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de Youtube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.

Toestemmen & tonen

Je eigen onderneming starten. Een droom werkelijkheid maken. Goed geïnformeerd de uiteindelijke stap zetten, dat is waar wij u kunnen helpen. De formaliteiten bij het ondernemingsloket, sociaal verzekeringsfonds, de btw-administratie, wij adviseren en begeleiden.

Zodat u de volledige focus kan leggen op uw onderneming.